حدیث هایی در مورد نادانی

 

جهل

نادانی و جهل

1- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: وقتی که افراد عاقل، پیر می شوند نیروی عقل در نهادشان جوان می گردد و موقعیکه اشخاص جاهل به پیری می رسند جهل و نادنی در وجودشان جوان می شود.

منبع: فهرست غرر،ص189

2- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: در نادانی مرد همین بس که حد خود را نشناسد و از آن آگاه نباشد.

منبع:نهج البلاغه،خطبه 102

3- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: اشخاص عاقل به سعی و کوشش خود تکیه می کنند مردان نادان به آمال و آرزوهای خویشتن متکی هستند.

منبع: غررالحکم،ص43

4- حضرت امام علی (علیه السّلام) درباره ی اوضاع فاسد دوره ی جاهلیت فرموده اند: خداوند رسول گرامی را به پیامبری مبعوث فرمود، هنگامی که مردم گمراه و سرگردان بودند و در بیراهه های فتنه و فساد سیر می کردند. هوای نفس اسیرشان ساخته و تکبر و خودپرستی به اشتباهشان سوق داده بود و بر اثر جهل و نادانی، کوته فکر و سبکسر گشته و در کارها حیرت زده و نگران بودند. دل های مردم نیکوکار به وی متوجه گشت و نگاه چشم ها به سوی او معطوف گردید. خداوند بدست آن رهبر توانا کینه های دیرینه را از صفحات خاطرها محو نمود و شعله های خانمان سوز را خاموش کرد. افراد بیگانه را با تعالیم او، با هم برادر ساخت و کسانی را که به ناحق با یکدیگر همکاری داشتند از هم جدا نمود، حق و فضیلت را در پرتو کوشش او، از خواری به عزت رساند و ظلم و فساد را به ذلت و پستی انداخت.

منبع:نهج البلاغه،خطبه های 94و95

5- رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: اطاعت از فرمان الهی و پرستش ذات اقدس او بر اثر علم است، خیر دنیا و آخرت در پرتو علم بدست می آید و شرّ دنیا و آخرت از جهل و نادانی دامنگیر انسان می شود.

منبع: مشکوة الانوار،ص135

6- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: مردم اجتماع، دو گروهند، گروه اول کسانی هستند که در تحصیل دانش مدارجی را پیموده و عالمند. گروه دوم آنانند که به تحصیل علم اشتغال دارند. جز این دو گروه سایر افراد جامعه وحشیان حیوان صفتند.

منبع: فهرست غرر،ص267

7- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: جهل، بی خبری انسان از عیوب اخلاقیش در ردیف بزرگترین گناهان او است.

منبع: ارشاد مفید،ص142

8- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: جهل آدمی به فضائل اخلاقی خود، از قبیح ترین صفات رذیله است.

منبع: غررالحکم، ص91

9- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: عذر نادانی جوان پذیرفته و مقبول است و دانش او در جوانی محدود و محصور می باشد.

منبع:غررالحکم،ص372

10- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: نادان آن کسی است که مطالب و مقاصد، او را برده ی خود سازد و به اسارت و بندگی خویش در آورد.

منبع: فهرست غرر،ص54

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

2 thoughts on “حدیث هایی در مورد نادانی

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *