جهل
نادانی و جهل
1- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: وقتی که افراد عاقل، پیر می شوند نیروی عقل در نهادشان جوان می گردد و موقعیکه اشخاص جاهل به پیری می رسند جهل و نادنی در وجودشان جوان می شود.
منبع: فهرست غرر،ص189
2- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: در نادانی مرد همین بس که حد خود را نشناسد و از آن آگاه نباشد.
منبع:نهج البلاغه،خطبه 102
3- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: اشخاص عاقل به سعی و کوشش خود تکیه می کنند مردان نادان به آمال و آرزوهای خویشتن متکی هستند.
منبع: غررالحکم،ص43
4- حضرت امام علی (علیه السّلام) درباره ی اوضاع فاسد دوره ی جاهلیت فرموده اند: خداوند رسول گرامی را به پیامبری مبعوث فرمود، هنگامی که مردم گمراه و سرگردان بودند و در بیراهه های فتنه و فساد سیر می کردند. هوای نفس اسیرشان ساخته و تکبر و خودپرستی به اشتباهشان سوق داده بود و بر اثر جهل و نادانی، کوته فکر و سبکسر گشته و در کارها حیرت زده و نگران بودند. دل های مردم نیکوکار به وی متوجه گشت و نگاه چشم ها به سوی او معطوف گردید. خداوند بدست آن رهبر توانا کینه های دیرینه را از صفحات خاطرها محو نمود و شعله های خانمان سوز را خاموش کرد. افراد بیگانه را با تعالیم او، با هم برادر ساخت و کسانی را که به ناحق با یکدیگر همکاری داشتند از هم جدا نمود، حق و فضیلت را در پرتو کوشش او، از خواری به عزت رساند و ظلم و فساد را به ذلت و پستی انداخت.
منبع:نهج البلاغه،خطبه های 94و95
5- رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: اطاعت از فرمان الهی و پرستش ذات اقدس او بر اثر علم است، خیر دنیا و آخرت در پرتو علم بدست می آید و شرّ دنیا و آخرت از جهل و نادانی دامنگیر انسان می شود.
منبع: مشکوة الانوار،ص135
6- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: مردم اجتماع، دو گروهند، گروه اول کسانی هستند که در تحصیل دانش مدارجی را پیموده و عالمند. گروه دوم آنانند که به تحصیل علم اشتغال دارند. جز این دو گروه سایر افراد جامعه وحشیان حیوان صفتند.
منبع: فهرست غرر،ص267
7- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: جهل، بی خبری انسان از عیوب اخلاقیش در ردیف بزرگترین گناهان او است.
منبع: ارشاد مفید،ص142
8- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: جهل آدمی به فضائل اخلاقی خود، از قبیح ترین صفات رذیله است.
منبع: غررالحکم، ص91
9- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: عذر نادانی جوان پذیرفته و مقبول است و دانش او در جوانی محدود و محصور می باشد.
منبع:غررالحکم،ص372
10- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: نادان آن کسی است که مطالب و مقاصد، او را برده ی خود سازد و به اسارت و بندگی خویش در آورد.
منبع: فهرست غرر،ص54
مرسی ناصر جون ،عالی بود
خواهش میکنم حسین جان، التماس دعا :)