Monthly Archives: خرداد 1394

حدیث هایی در مورد نادانی

 

جهل

نادانی و جهل

1- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: وقتی که افراد عاقل، پیر می شوند نیروی عقل در نهادشان جوان می گردد و موقعیکه اشخاص جاهل به پیری می رسند جهل و نادنی در وجودشان جوان می شود.

منبع: فهرست غرر،ص189

2- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: در نادانی مرد همین بس که حد خود را نشناسد و از آن آگاه نباشد.

منبع:نهج البلاغه،خطبه 102

3- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: اشخاص عاقل به سعی و کوشش خود تکیه می کنند مردان نادان به آمال و آرزوهای خویشتن متکی هستند.

منبع: غررالحکم،ص43

4- حضرت امام علی (علیه السّلام) درباره ی اوضاع فاسد دوره ی جاهلیت فرموده اند: خداوند رسول گرامی را به پیامبری مبعوث فرمود، هنگامی که مردم گمراه و سرگردان بودند و در بیراهه های فتنه و فساد سیر می کردند. هوای نفس اسیرشان ساخته و تکبر و خودپرستی به اشتباهشان سوق داده بود و بر اثر جهل و نادانی، کوته فکر و سبکسر گشته و در کارها حیرت زده و نگران بودند. دل های مردم نیکوکار به وی متوجه گشت و نگاه چشم ها به سوی او معطوف گردید. خداوند بدست آن رهبر توانا کینه های دیرینه را از صفحات خاطرها محو نمود و شعله های خانمان سوز را خاموش کرد. افراد بیگانه را با تعالیم او، با هم برادر ساخت و کسانی را که به ناحق با یکدیگر همکاری داشتند از هم جدا نمود، حق و فضیلت را در پرتو کوشش او، از خواری به عزت رساند و ظلم و فساد را به ذلت و پستی انداخت.

منبع:نهج البلاغه،خطبه های 94و95

5- رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند: اطاعت از فرمان الهی و پرستش ذات اقدس او بر اثر علم است، خیر دنیا و آخرت در پرتو علم بدست می آید و شرّ دنیا و آخرت از جهل و نادانی دامنگیر انسان می شود.

منبع: مشکوة الانوار،ص135

6- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: مردم اجتماع، دو گروهند، گروه اول کسانی هستند که در تحصیل دانش مدارجی را پیموده و عالمند. گروه دوم آنانند که به تحصیل علم اشتغال دارند. جز این دو گروه سایر افراد جامعه وحشیان حیوان صفتند.

منبع: فهرست غرر،ص267

7- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: جهل، بی خبری انسان از عیوب اخلاقیش در ردیف بزرگترین گناهان او است.

منبع: ارشاد مفید،ص142

8- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: جهل آدمی به فضائل اخلاقی خود، از قبیح ترین صفات رذیله است.

منبع: غررالحکم، ص91

9- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: عذر نادانی جوان پذیرفته و مقبول است و دانش او در جوانی محدود و محصور می باشد.

منبع:غررالحکم،ص372

10- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: نادان آن کسی است که مطالب و مقاصد، او را برده ی خود سازد و به اسارت و بندگی خویش در آورد.

منبع: فهرست غرر،ص54

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما

نظام در مقام دین جدید

                                                                                                    یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴
  

آقای جعفر سبحانی با ارائه‌ی مقدّمات زیر مدّعی شده که مبارزه با بدحجابی مهمتر از مبارزه با رباخواری است.
   
الف. نیروی انتظامی ادامه دهنده‌ی راه انبیاست و باید امنیّت را در جامعه حفظ کند.
ب. دایره مسئولیت را قانون معین کرده است؛ اگر مزاحمتی در کار نباشد بهتر است تا نیروی انتظامی فراتر از وظیفه‌ی خود عمل کند.
ج. حجاب نماد جمهوری اسلامی است؛ بد حجابان به نظام دهن کجی می‌کنند در حالی که رباخواران کاری به نظام ندارند و برای کسب سود بیشتر در پستوها ربا می‌خورند.

درباره‌ی سخنان وی:

الف. راه انبیا،‌ دعوت مردم به شناخت خداوند و برقراری قسط و عدل در جامعه است. پیشترها روحانیان در میان سخنان خود حدیث و آیه هم می‌خواندند که گویا برای دفاع از «نظام» به این چیزها احتیاجی نیست. تأکید بر «اقامه‌ی قسط» همگام با دعوت به توحید در قرآن به عنوان هدف بعثت انبیا به چشم می خورد. نیروهی انتظامی هم وارث انبیا نیست بلکه عالمان دین چنین وظیفه‌ای به عهده دارند و پلیس باید برآیند تشخیص متخصّصان حوزه‌های دین و عقل و عرف را که به شکل قانون درآمده پیاده کند و منظور روحانی هم از سخنانی که اخیراً عنوان کرد همین بود.
در قرآن و حدیث کمتر به مجازاتی شبیه به آنچه برای رباخوار پیش‌بینی شده برمی‌خوریم. قرآن خلود در آتش را مجازات رباخوار برمی‌خواند و حدیثهای فراوانی گرفتن یک درهم از ربا را بدتر از زنا با مادر در خانه‌ی کعبه دانسته‌اند(+). سبحانی محال است بتواند چیزی شبیه به این را درباره‌ی حجاب پیدا کند. اگر معارف دینی آن شناخت برآمده از کتاب و سنّت است که اولویّتهایش بسیار با آنچه دلبستگان «نظام» می‌گویند تفاوت دارد و اگر دین جدیدی اختراع شده، ‌نام و عنوانش را به ما هم بگویند.

ب. نه نیروی انتظامی و نه هیچ نهاد دیگری نباید فراتر از وظیفه‌ی خود عمل کند و این چیزی است که متأسّفانه در جمهوری اسلامی نهادینه شده است. آن نهادهای (معمولاً انتصابی) که تحت امر «نظام» هستند معمولاً «بهتر می‌دانند» که فراتر از وظیفه‌ی خود عمل کنند و چنین است که دبیر شورای نگهبان برای مجلس خبرگان آینده به این آشکاری اعلام موضع می‌کند.
ایشان سخنگوی «نظام» نیست ولی به نظر می‌آید حرف دل بسیاری از دلبستگان به نظام را می‌زند. او افسانه‌هایی مانند فرستادن افراد برای ترویج بی‌حجابی در قم و دیدن دست عامل خارجی را هم ضمیمه می‌کند و می‌گوید که آیت‌الله خمینی بر این مسأله تأکید داشت. خمینی هم زمانی مؤیّد نظر طالقانی در اختیاری بودن حجاب بود که بعدها برگشت ولی در سخنان او هم آنچنان تأکیدی بر این مسأله نمی‌بینیم.
  
ج. گذشته از اینکه رباخواران در پستو ربا نمی‌خورند بلکه عمل آنان در راستای افزایش شکاف بین فقیر و غنی، اثرات مخرّب و آشکار اجتماعی دارد و باز هم گذشته از اینکه اگر عمل خلاف در پستو اشکال چندانی نداشت نباید به پارتی‌های خصوصی حمله می‌شد، اینجا جان استدلال سبحانی است که «نظام» مقدّم است بر اسلام. چرا بی‌حجابی مهمتر از رباخواری است؟‌ چون -از دید سبحانی-اینان به نظام دهن‌کجی می‌کنند. حال آنکه قرآن در تعبیری عجیب و بی‌نظیر رباخواران را کسی می‌داند که به خدا و رسولش اعلام جنگ کرده‌اند (بقره- ۲۷۹) پس معیار ارزشیابی یک عمل ( یا شخص) سوگیری آن نسبت به «نظام» است.

نام دین جدید نیز همین است: نظام.