ایات و روایات درباره صلوات

آیات و روایات درباره صلوات


إِنَّ اللَّهَ وَ مَلَئكَتَهُ یُصَلُّونَ عَلىَ النَّبىِ‏ِّ یَأَیهَُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ صَلُّواْ عَلَیْهِ وَ سَلِّمُواْ تَسْلِیمًا ( سوره احزاب آیه 56 )

( خدا و ملائكه خدا درود می‏فرستند بر پیغمبر ، اى كسانى كه ایمان آورده ‏اید ! صلوات بفرستید بر پیغمبر و سلام گویید او را سلام نیكو )

 

امام ششم (ع) : چون خواهى دعا كنى خداوند عزوجل را تمجید كن، و حمد گو و تسبیح نما، و تهلیل بگو و او را ثنا نما و بر نبى اكرم (ص) درود فرست و سپس دعا كن كه خواسته ‏ات برآورده شود.

مکارم اخلاق جلد 2 صفحه 13


 

امام صادق (ع) فرمودند : مردى به مسجد در آمد، و دو ركعت نماز خواند و از خداوند حاجت خواست ،  پیغمبر (ص) فرمود: این بنده عجله كرد ، دیگرى آمد و نماز گزارد و خدا را مدح گفت و صلوات فرستاد، پیامبر(ص) فرمود: حاجتت را بخواه كه برآورده خواهد شد.

مکارم اخلاق جلد 2 صفحه 14


 

امام صادق (ع) : همواره دعا از خدا محجوب خواهد بود تا آنگاه كه دعا كننده صلوات بفرستد.

مکارم اخلاق جلد 2 صفحه 15


 

حضرت صادق (ع): هر كه دعا كند و درود به پیغمبر (ص) نفرستد دعا بر سرش بال زنان می ‏ایستد (یعنى بالا نمیرود) و چون بر پیغمبر (ص) صلوات فرستد دعایش بالا رود.

مکارم اخلاق جلد 2 صفحه 16


 

امام صادق (ع) : مردى محضر نبىّ اكرم (ص) شرفیاب شد و عرض كرد، یا رسول الله ثلث نه بلكه نصف، بلكه همه درودهایم را نثار شما می ‏كنم حضرت فرمود: با این كار فیض دنیا و آخرتت را تأمین كرده‏ اى ، ابى بصیر و ابن الحكم گویند: از حضرت صادق (ع) پرسیدم مراد از اینكه ثلث صلوات و درود را نثار تو میكنم یعنى چه ؟ فرمود : درود را قبل از هر دعایى می ‏فرستد، و از خداوند هیچ چیز نمی طلبد مگر آنكه سخن خود را به نام پیغمبر آغاز می ‏كند، و بعد حاجت می ‏طلبد.

مکارم اخلاق جلد 2 صفحه 16


 

حضرت صادق (ع): هر كه را حاجتى باشد اوّل صلوات بفرستد ، بعد از خدا حاجت بخواهد، و دعا را نیز به صلوات ختم كند، كه خداوند متعال كریمتر از آنست كه دو طرف دعا را قبول كند و وسط آن را فراموش نماید كه صلوات هرگز بی ‏استجابت نخواهد ماند.

مکارم اخلاق جلد 2 صفحه 17


 

از امام ششم : پیغمبر (ص) فرمود : هیچ قومى در مجلسى جمع نشوند كه در آن مجلس یاد خداوند و صلوات بر محمّد (ص) نباشد ، مگر آنكه آن مجلس حسرت و وبال بر مجلسیان خواهد بود.

مکارم اخلاق جلد 2 صفحه 17


 

از نبى اكرم روایت است كه : چون اسم پیغمبر(ص) برده شود بسیار بر وى صلوات بفرستید ، كه هر كه یك صلوات بر پیغمبر (ص) بفرستد، هزار صف فرشته بر او درود می ‏فرستند، هیچ مخلوقى نماند مگر آنكه بروى درود میفرستند، زیرا كه خدا و فرشتگان بروى صلوات میفرستند، و هر كه به این ثواب عظیم میل نشان ندهد جاهل و مغرور است ، و خداوند و پیغمبر (ص) از وی بری و بیزار هستند.

مکارم اخلاق جلد 2 صفحه 100


 

از نبى اكرم (ص) : من در قیامت نزد میزان هستم ، و هر كه گناهانش بر ثوابهایش فزونى گیرد صلواتهائى را كه بر من فرستاده می ‏آورم تا بدانها میزان اعمالش سنگین گردد.

مکارم اخلاق جلد 2 صفحه 101


 

از على (ع): هیچ دعائى به آسمان بالا نمیرود، مگر آنكه بر محمد و آل او درود فرستاده شود.

مکارم اخلاق جلد 2 صفحه 101


 

از امام صادق (ع) : در یكى از كتب خوانده ‏ام كه هر كس بر محمد (ص) صلوات فرستد خداوند صد حسنه برایش بنویسد، و هر كه بگوید: صلوات و درود خدا بر محمد و اهل بیت او خداوند هزار حسنه برایش بنویسد.

مکارم اخلاق جلد 2 صفحه 101


 

نبى اكرم (ص) : سزاوارترین مردم به من در قیامت آن كس است كه بیشتر بر من درود فرستد.

مکارم اخلاق جلد 2 صفحه 101


 

حضرت محمد (ص) : بخیل كسى است كه نام من نزد او برده شود و او بر من صلوات نفرستد.

مکارم اخلاق جلد 2 صفحه 101


 

حضرت محمد (ص) :  هر فردى از امّتم كه با اخلاص بر من صلوات فرستد خدا ده بار بر او درود فرستد و ده درجه او را بالا برد و ده ثواب برایش بنویسد و ده گناه از نامه عملش محو گرداند.

مکارم اخلاق جلد 2 صفحه 102


 

حضرت محمد (ص) فرمودند : بلند بر من صلوات بفرستید كه این عمل نفاق را ببرد.

مکارم اخلاق جلد 2 صفحه 102


 

یزید بن حسن گوید: حضرت موسى بن جعفر علیهما السلام برایم چنین گفت: كه (پدرم امام صادق علیه السلام فرمود:) شخصى كه بر پیامبر صلوات می ‏فرستد مفهومش آن است كه من بر سر پیمان خود باقى هستم، و به «بلى» كه در عالم «ذرّ» به سؤال أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ (آیا من پروردگار شما نیستم- سوره اعراف آیه 172) گفته ‏ام وفادارم.

معانی الاخبار جلد 1 صفحه 269


 

ناجیه از حضرت باقر علیه السّلام روایت كند كه فرمود : در روز جمعه هر گاه‏ نماز عصر را خواندى ، پس بگو:
«اللّهمّ صلّ على محمّد و آل محمّد الأوصیاء المرضیین بأفضل صلواتك، و بارك علیهم بأفضل بركاتك، و السّلام علیهم و على أرواحهم و أجسادهم و رحمة اللَّه و بركاته»

كه ترجمه آن اینست: بار الها درود بفرست بر محمّد و آل محمّد جانشینانش كه از آنها راضى و خشنود میباشى به درجه اعلاى رحمتت و بركت بر آنان نازل كن به بالاترین بركت هایت، درود بر آنها باد و بر روحشان و بدنشان و رحمت خدا و بركاتش نیز.پس هر كسى كه این صلوات را بعد از نماز عصر بگوید، خداوند صد هزار حسنه براى او بنویسد، و صد هزار گناه كوچك از او محو كند، و صد هزار حاجت او برآورد، و صد هزار درجه از براى او بالا برد.

ثواب الاعمال عقاب الاعمال صفحه 88


 

عاصم بن ضَمرَه گوید: امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمود: فرستادن صلوات بر پیغمبر خدا صلّى اللَّه علیه و اله و سلّم بهتر از آبى كه آتش را خاموش كند ، گناهان را از بین میبرد ، و سلام بر آن حضرت أفضل است از آزاد كردن چند بنده از قید بردگى، و دوستى رسول خدا صلّى اللَّه علیه و اله و سلّم افضل و برتر از جان نثارى و ریختن خونها - یا فرمود : به كار بردن شمشیرها- در راه خدا است.

ثواب الاعمال عقاب الاعمال صفحه 342


 

از ابى بصیر روایت شده كه امام صادق علیه السّلام فرمود: هنگامى كه نام پیغمبر صلّى اللَّه علیه و اله و سلّم برده می ‏شود بر آن حضرت بسیار صلوات بفرستید زیرا هر كس یك بار  بر او صلوات فرستد خداوند هزار بار در هزار صف از فرشتگان بر وى صلوات فرستد، و هیچ مخلوقى باقى نماند مگر اینكه بر آن بنده صلوات فرستد از جهت صلوات خداوند و فرشتگانش بر او، و دست نكشد از این ثوابها و بی ‏رغبتى ننماید مگر نادان خود بین كه خدا و رسول از وى بیزارند.
شرح: مراد از صلوات خداوند و فرشتگان فرو ریختن رحمت و بركت و لطف و كرامت و نعمت خدا است بر بنده خویش.  

ثواب الاعمال عقاب الاعمال صفحه 342


 

أبوالبخترى (كه سنّى مسلك است) از امام صادق از پدرانش علیهم السّلام از رسول خدا صلّى اللَّه علیه و اله و سلّم روایت كرده كه فرمود: من در قیامت نزد میزان اعمال باشم هر كس كفّه گناهانش افزونتر از حسناتش شود آن صلوات‏هائى را كه بر من فرستاده بیاورم و بر حسناتش بیفزایم تا بر گناهانش فزون آید.

ثواب الاعمال عقاب الاعمال صفحه 344


 

عبد السّلام (بن عبد الرّحمن) بن نعیم گوید: به امام صادق علیه السّلام عرض كردم من داخل كعبه شدم و دعائى به خاطرم نیامد جز صلوات بر محمّد صلّى اللَّه علیه و اله و سلّم فرمود: آگاه باش مانند تو در فضیلت و ثواب كسى از خانه خدا بیرون نیامده است.

ثواب الاعمال عقاب الاعمال صفحه 345


 

حارث همدانى گوید: امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمود: هیچ دعائى به آسمان راه ندارد تا اینكه بر محمّد و اهل بیتش علیهم السّلام صلوات فرستاده شود.

ثواب الاعمال عقاب الاعمال صفحه 345

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *